قول معايا

اللهم لا تعلق قلبى بما ليس له و أجعل لى فيما أحب نصيب
اللهم لا تأخذنى إلا و انت راضى عنى

الثلاثاء، 18 سبتمبر 2012

المعلم


 
انا المعلم المطحون
دايما بيتهمونى زور
أنى بأزاز لب فى الفصول
علشان فى البيت أدى دروس
فاكريين معايا كتيير فلوووس
و أنا مرتبى بالميات مش بالألوف
و كتير بنقضى أنا و عيالى الشهر فوول
و الجمعيات قاسمه الوسط و المصروف
أنا المعلم المطحون
 العيل يدفع بالألوف
و أنا أقبض القروش
و فى الآخر يقولوا
أنى ربع جنيه مخروم
بالذمه ده معقوول؟؟؟

هناك 3 تعليقات:

مصطفى سيف الدين يقول...

بيقولك المضيفات عملوا اعتصام علشان مرتبهم يزيد رغم ان الحد الادنى بتاعهم سبعتلاف جنيه و عجبي
بلد بالوظة صحيح

أحمد أحمد صالح يقول...

أعتقد إن المدرس-المدرس الحقيقي لأن هناك مدرسين معدومي الضمير- مظلوم جدا في مسألة الراتب،ولكننا في مجتمع تغيب عنه العدالة الإجتماعية،وكما ذكر دكتور مصطفى في تعليقه أن هناك من مرتبه أضعاف أضعاف المدرس ويطالب بزيادة فكيف يكون حال المدرس إذن؟
المدرس هو الركيزة الأساسية في بناء المستقبل لأنه هو من يصوغ ويشكل عقول النشأ و الأجيال الصاعدة،فعلى الأقل حقه ان يحصل على ما يكفل له حياة كريمة بدون إحتياج.
جميلة كلماتك ومعبرة جدا
..كل التحية.

aya abd elkarim يقول...

مصطفى
يا ريتها بوظه دى كوووسه:)
نورتنى

أحمد
أيوا هو بقى لا يحصل على ما يكفل له حياة كريمة و أسأل مجرب :)
شكرا لمرورك و تعليقك
دمت بكل ود